Biorazgradivi otpad

8.2.2016
Zakonske obveze i praktični problemi
Zakon o održivom gospodarenju otpadom (Narodne novine 94/2013) u
nacionalno zakonodavstvo implementira kategorije propisane EU legislativom, pa
tako u čl. 24. propisuje i ograničenja odlaganja biorazgradivog komunalnog
otpada (75% do 31.12.2013, 50% do 31.12.2016, 35% do 31.12.2020.). Također,
Zakon predviđa i odvojeno skupljanje, zbrinjavanje i zasebnu naplatu miješanog
komunalnog i biorazgradivog otpada.
Biorazgradivi otpad je svaki otpad pogodan za aerobnu ili anaerobnu
razgradnju, kao što su hrana i vrtni otpad, te papir i karton.
Papir i karton predstavljaju najjednostavniju kategoriju koja se
već tradicionalno skuplja u akcijama sakupljanja starog papira. Postoje uhodani
kanali plasmana ovako prikupljenog starog papira, te razvijena svijest
stanovništva o potrebi zasebnog skupljanja ove sekundarne sirovine. U većini
lokalnih sredina postoje plavi kontejneri za stari papir na javnoj površini u
sklopu tzv. „zelenih otoka".
Ponegdje, kao primjerice u Crikvenici, već godinama komunalno društvo vrši
besplatni tjedni odvoz starog papira i kartona po sistemu „od vrata do vrata" u plavim vrećama za papir koje građani mogu
nenaplatno dobiti na blagajni društva. Ovo su dva različita sustava od kojih svaki ima određene prednosti i
nedostatke. Temeljni problem kontejnera na javnoj površini predstavlja nediscipliniranost korisnika spremnih
da u kontejner za papir ubacuju i miješani komunalni otpad, te slaba funkcionalnost sustava komunalnog
redarstva odnosno sankcioniranja neprihvatljivog ponašanja. Ukoliko neki
neodgovorni građanin u kontejner za papir ubaci ono što svi znamo kao „pomije",
sav papir koji su u taj kontejner odložili savjesni građani pretvoren je u
zagađeni miješani komunalni otpad koji zbog toga što je nečist ne može ići u
reciklažu. Tako jedan neodgovorni upropasti trud nekoliko odgovornih građana!
Odvoz „od vrata do vrata" pomaže razvoju odgovornosti prema vlastitom otpadu, a
i onečišćene količine daleko su manje od onih iz prethodnog slučaja.
U svakom slučaju, prije davanja
na otkup, treba izvršiti predsortiranje papira, kartona i ubačenih „uljeza".
Otkupne cijene danas su i do 7
puta niže od samih troškova odvojenog skupljanja i predsortiranja. Ukratko,
košta 7 puta više nego što na prodaji možete uprihodovati. Da li to znači da se
ne treba zamarati selektiranjem otpada? Nipošto! Na stranu obaveze prema
Europskoj uniji i poštovanje naših državnih zakona, moramo shvatiti da je
količina resursa na našoj planeti vrlo ograničena, pa se niti obnovljivi izvori
ne mogu regenerirati tempom kojim ih mi trošimo. Dakle, primarnom selekcijom
čuvamo resurse planete. Količina starog
papira koji je kao sirovina otišao u proizvodnju novog papira sačuvala
je veliki broj stabala od rušenja. Postavlja se pitanje tko treba platiti
razliku prihoda i troška odvojeno skupljenog predsortiranog papira i kartona.
Ova nepokrivena razlika troškova
u Crikvenici, kao i u većini drugih lokalnih sredina, tereti prikupljanje i
zbrinjavanje miješanog komunalnog otpada, čime se građane stimulira na
odvajanje i (za njih) besplatno zbrinjavanje korisnih frakcija otpada. Ukoliko
odvajam, imam manje miješanog komunalnog otpada i račun za njegovo zbrinjavanje
bit će mi manji.
Vrtni (zeleni) otpad s javnih i zelenih površina, kao ni vrtova građana,
u Crikvenici nije riješen, jer lokalno komunalno društvo ne raspolaže
infrastrukturom za njegovo zbrinjavanje. Iz tog razloga za sada građani plaćaju
odvoz i zbrinjavanje ove vrste biorazgradivog otpada u sklopu miješanog
komunalnog otpada. Tehnički ga ne bi bio problem odvojeno skupiti, ali se
postavlja pitanje njegovog zbrinjavanja. S obzirom na nedostatak prostora za
izgradnju vlastite kompostane, te troškove poslovanja kompostane, tražena su
alternativna rješenja jeftinija za korisnike. U 2015. napravljena je predinvesticijska studija za
alternativno rješavanje zelenog otpada besplatno prikupljenog s javnih i
zelenih površina, te od građana, a na način da se od zelenog otpada proizvede
sječka za grijanje Gradske sportske dvorane. Matematički izračun pokazao je
povrat investicije u roku od 3 godine, što je daleko brže od povrata
investicije u fotonaponske ćelije (prosječno 7 godina). Grijanje na ovakvu
sječku već dobro funkcionira u Križevcima. Prosječna godišnja količina zelenog
otpada nam je nepoznata, jer deponija nema vage, ali svaki sustav grijanja koji
radi na sječku može raditi i sa drvnim peletima ukoliko ponestane sječke. Rješenjem
zelenog otpada vrlo brzo bismo ostvarili traženi zakonski postotak od 50%
odvojeno skupljenog otpada.
U Hrvatskoj danas općenito ima nedovoljan broj kompostana kojima bi se
zeleni otpad mogao lokalno rješavati. Kako ova „roba" ne može podnijeti velike
troškove transporta, rješenje problema nalazi se u izgradnji malih lokalnih
kompostana ili alternativnim rješenjima poput prethodno opisanog grijanja na sječku
(energetska oporaba, neutralan ugljični otisak). U svakom slučaju, treba inzistirati na
rješenjima koja će za korisnike usluge prikupljanja i zbrinjavanja otpada biti
financijski povoljna.
Kuhinjski otpad predstavlja
treću, najproblematičniju, komponentu biorazgradivog otpada. Pored klasičnih
ostataka sirovog biljnog materijala koji se može kompostirati na otvorenom
(ljuske krumpira, vrećice čaja, ljuske od jaja, talog kave…) čine ga i ostaci
hrane životinjskog porijekla kojima nije mjesto u kompostani na otvorenom iz
sanitarnih razloga (glodavci, neugodni
mirisi). Potpuno odgovarajućih mjesta za kompostiranje ove vrste otpada u
Hrvatskoj nema, tako da je i sam koncept odvojenog skupljanja kuhinjskog otpada
trenutno prilično problematičan. Agroproteinka od 2010. skuplja kuhinjski otpad
iz kuhinja i kantina, te planira i bioplinsko postrojenje druge generacije. Ministarstvo
zaštite okoliša je i do sada poticalo kompostiranje u domovima i vrtovima
građana, a ovaj trend će se prema reformskim smjernicama nove vlade u zaštiti
okoliša nastaviti i u njihovome mandatu. Ovo je za sada jedini segment
zbrinjavanja primjeren mogućnostima lokalnog komunalnog trgovačkog društva.
Naime, zbog karakteristika ovog otpada raspored odvoza mora biti učestao, a
kada se skupi mora se čim prije prevesti na daljnju obradu. Također,
zbrinjavanje bi trebalo biti lokalno zbog izbjegavanja velikih troškova
prijevoza. Ovo je frakcija komunalnog otpada koja je glavni „krivac" za smrad, muhe, miševe…
Pilot projekt kućnog EM kompostiranja kuhinjskog otpada u Crikvenici
U proljeće 2013. godine komunalno
društvo je besplatno podijelilo kućne kompostere vlastite izrade
zainteresiranim korisnicima. Do danas ih besplatno snabdijeva i EM agensom –
Bokashijem (smjesa efektivnih mikroorganizama koja ubrzava fermentaciju
kuhinjskog otpada). Od korisnika se traži da potpišu izjave koje ih obavezuju
da ovlaštenicima komunalnog društva dozvole pristup zbog kontrole kompostiranja
Prednosti kućnog EM kompostiranja
Kompostirati se može sav
kuhinjski otpad (biljnog ili životinjskog porijekla, kuhan ili sirov) osim
tekućina i velikih kostiju. Kako se radi o kompostiranju u zatvorenim posudama,
odnosno fermentaciji, ne postoji opasnost od najezde glodavaca, a i ne osjeti
se smrad truljenja kao kada bi se ove vrste otpada kompostirale na otvorenom.
Svrha pilot projekta
1. Popularizacija
kompostiranja među korisnicima (svoj otpad rješavaju sami, uz tehničku i
savjetodavnu podršku komunalnog društva, popularizacija i vrtnog aerobnog kompostiranja
zelenog otpada),
2. Razvoj
neposredne komunikacije s korisnicima, edukacija i promjena ekološke svijesti
građanstva, stimulacija korisnika na odvajanje otpada po vrstama,
3. Marketing
komunalnog društva,
4. Baza
korisnika u čijem miješanom komunalnom otpadu ima vrlo malo organske tvari
(uzorak), čije poželjno i odgovorno ponašanje s otpadom treba i financijski
stimulirati.
Potrebna sredstva po korisniku
Svakom korisniku treba dodijeliti dvije posude za kompostiranje i snabdijevati ga Bokashijem. Posude za kompostiranje
koje smo dijelili 2013. godine bile su naše vlastite proizvodnje. Prema
tadašnjoj kalkulaciji komplet nas je koštao cca 103 kn. Potrošnja Bokashija
predstavlja trajni, prosječni mjesečni
trošak od 15 kn po korisniku. Na tržištu postoje i originalno proizvedene
posude „Organko" koje su nam 2013. bile preskupe (komplet od 2 posude s PDV-om košta
400 kn). Ove posude su izradom i
materijalom daleko trajnije i kvalitetnije, ali skuplje.
Troškovi pilot projekta u
potpunosti se nadoknađuju na teret odvoza i zbrinjavanja miješanog komunalnog
otpada, kao i ostali troškovi odvojenog skupljanja sekundarnih sirovina. Dakle,
društvo osigurava puno pokriće troškova na način da stimulira poželjno
ponašanje korisnika usluge odvoza i zbrinjavanja otpada, što eliminira bilo
kakve natruhe zakonom zabranjene diskriminacije u postupanju društva.