Dušica pita: Živim u zgradi (10 katova, 40 stanova.Lift je stalno u kvaru,pa bi ga trebalo zamijeniti novim.molim Vas odgovorite mi dali moraju suglasnost za novi lift dati svi suvlasnici i kako se cijena novog lifta dijeli na suvlasnike-dali prema broju stanova ili prema kvadraturi stanova.Hvala (10.6.2010)

Da se radi o ugradnji potpuno noviog dizala, a da predhodno nije postojalo niti bilo predviođeno projektom , bila bi potrebna suglasnost svih suvlasnika. Ovako je dovoljno da se izjasni nadpolovična većina po udjelu u vlasništvu (jedinica je m/2).

Tomislav pita: Uselili smo se u stan prije cca 6 mjeseci, i sve je bilo ok do prije dva dana kad je izbila vlaga na svim zidovima. O tome je obavješten izvođač jer je zgrada još pod garancijom. Zanima me koja je daljnja procedura i što je obveza izvođača kako bi se otklonila nastala šteta i utvrdio kvar izbijanja vlage. (9.6.2010)

Izvođač, odnosno investitor su dužni u garantnom roku otklonitim nedostatke. Ako i izvan garantnog roka izbiju posljedice zbog prikrivenih nedostatak , također je odgovoran investitor (izvođač).

bruno pita: dali sam dužan plaćati čistačicu u zgradi,a ako nisam po kojem članku i zakonu, jer redovito plačam stambenu pričuvu.čistačucu dodatno plačamo 35 kn. , unaprijed hvala (7.6.2010)

Pitanje koje nije nigdje zakonom predviđen. Ostaje da se postupi po običajima u civilnom društvu da se održava higijena zagrade i okoliša. Način suvlasnici sami određuju i sporna pitanja se riješavaju u redovnim postupcima pred sudom.

toni pita: Poštovani,

imamo problem sa balkonom koji pripada stanu i propušta tako da se u stanu ispod stvara vlaga na zidovima.Sada je sa donjeg djela balkona počela padati i žbuka i šteta se povečava.
Vlasnik stana je više puta zamoljen za saniranje štete ali ništa nije napravio .Koje su mogućnosti stanara obzirom da vlasnik stana nije ništa poduzeo?
hvala (4.6.2010)

Vjerovatno se radi o problemu koji dolazi iz zajedničkih djelova. U građevinskom smislu, balkon je zajednički osim u dijelu koji koristi suvlasnik. To je unutarnji prostor koji se koristi. Ako usljed korištenja balkona nastanu oštećenja koja prouzrokuju vlaženje, trošak sanacije ide na račun suvlasnika. Ako je to usljed erozije, rješava se sredstvima pričuve.
Vaš upravitelj bi trebao poduzeti mjere utvrđivanja činjeničnog stanja i mora znati daljnji postupak.

Lidija pita: živim u stanu u potkrovlju.krov prokišnjava, a s obzirom na to da se pričuva (kako nismo vlasnici stanova nego nositelji stanarskog prava)u vukovaru više ne plaća, zanima me tko je odgovoran za popravak krova i kome da se obratim jer zgrada nema novca od pričuve? hvala (2.6.2010)

Još uvjek za rješavanje problema odgovara vlasnika (grad ili netko drugi). Ako ne vidite riješenje, možete se odlučiti za sanaciju o osobnom trošku. Morate sve to odraditi legalno sa procjenom i s valjanim računima za postupanje, pa redovnim piutem tražiti naknadu tih troškova.

Marijan pita: Prošle godine u 7mj.kupili smo stan u zgardi koja koja je useljena početkom 2007 godine.Nitko od stanara do sada nije koristio dimnjak,te smo zvali dimnjačara da dođe u kontrolu.Nakon kontrole dimnjačar je ustanovio da je dimnjak neispravan.Zanima me da li je izvođač dužan sanirati neispravnost dimnjaka ili je usljedila zastara na obrtničke radove? (1.6.2010)

Za prikrivene nedostatke može se tražiti odgovornost investitora, bez obzira što je istekao garantni rok.

de pita: Stovani, moja majka uredno vec godinama placa pricuvu, koja iznosi vise od 10% njene mirovine. Zimus se 2 puta zapalio dimnjak i njoj je zabranjeno daljnje lozenje. Kontaktirala sam predstavnika kuce ali on govori da je to privatna stvar. Poslala sam mu prije 3 tjedna preporuceno pismo s molbom za se ocituje u roku od 7 dana. Nije do dan danas odgovorio. Razgovarala sam sa dimnjacarem koji je zaduzen za tu kucu i rekao mi je da se taj problem moze rjesiti ako se u postojeci dimnjak stavi inox cijev. Moja majka ima 82 godine i od marta mjeseca ove godine je bez grijanja. Stan se nalazi u prizemlju, bolje receno suterenu jer se stan nalazi sa dvije strane ispod razine zemlje. Kome se mogu dalje obratiti za pomoc i na koji nacin primorati predstavnika kuce da dimnjak sanira? unaprijed puno hvala. de Zamagna Nada (31.5.2010)

Dimnjak jeste zajednički dio svih suvlasnika. Međutim, ako suvlasnivci odluče, samo korisnici moraju održavati isti u funkcionalnom stanju. Ako samo vaša majka koristi dimnjak, morat će ga vlastitim sredstvima održavati u fukncionalnom stanju.
Ako i ostali suvlasnici koriste isti dimnjak, on će se morati staviti u funkcionalno stanje sredsvima pričuve.

Veronika pita: Poštovani!
Predstavnik sam stanara zgrade sa 6 katova odnosno 26 stanova.Loše napravljena hidroizolacija i pločice na balkonu šestog kata uzrokuju vlagu i kapanje vode sa plafona dnevnog boravka stana na petom katu.Kako riješiti problem i da li za to trebam skupiti potpise svih stanara ili trebam samo dati nalog za popravak Upravitelju zgrade, odnosno najboljoj ponudi.
Hvala! (26.5.2010)

Radi se o nužnom zahvatu. Dužni ste upoznati sve suvlasnike o trošku koji sklijedi. Niste dužnčekati odluku ostalih suvlasnika, ali kao predstavnik ste odgovorni za izbor izvođača, uvjete i kvalitet obavljenog posla.

Matija pita: Poštovani,

imam dva pitanja:

1. u stanu mi je promijenjen plinomjer te mi je prilikom promjene monter rekao da bi trebao zamjeniti ventil, čiju zamjenu mogu naplatiti iz pričuve. Iz razgovora sa predstavnikom stanara rečeno mi je da će svi morati promijeniti ventile iz svog đepa jer u pričuvi uskoro neće biti novaca zbog nekog drugog popravka. Pitanje - dali ja mogu prestati plaćati pričuvu dok si ne naplatim izmjenu ventila ili postoji neko drugo rješenje?

2. pošto renoviram stan, mijenjam i radijatore, potrebno je isprazniti vodu iz sistema za grijanje. Predstavnik stanara je i na ovo imao odgovor i to: ljudi se bune kad se voda prazni jer im to povećava račune pa nećemo prazniti sistem. Predložio mi je nekoga tko će doći, zamrznuti cijevi i staviti ventile. Pitanje - dali ja imam pravo na to da se voda isprazni iz sistema ili ću stvarno morati zvati nekoga da mi dođe zamrznuti cijevi o svom trošku?

Unaprijed se ispričavam ako su ova pitanja već bila postavljena. u tom slučaju molim da mi linkate odgovor.

Pozdrav! (25.5.2010)

Ovo je tipičan primjer kako razmišlja jedan predstavnik suvlasnika umjesto svih ostalih. Pogledajte samo odredbe Uredbe vade Republike Hrvateske na našem Web portalu i vidjet ćete sve o zajedničkoj infrastrukturi.
Odgovor na prvi dio pitanja: Ne smijete prestati sa plaćanjem pričuve, a riješenje je u tome da malo više proučite propise u kojima su vidljiva vaša prava i obaveze te da to koristite u budućnosti.
Na drugi dio pitanja, jednostavno ne može se kazati ništa osim da je odgovor predstavnika za neke rubrike u kojima gluposti nemaju granica. Ne obraćajte pažnju na takve izjave predstavnika. Vaš majstor-vodoinstalater zna svoj posao i neka postupi kao i u svim predhodnim slučajevima. Bitno je da se na vrijeme upoznaju ostali suvlasnici da će biti prekinuta opskrba vodom kako u to vrijeme nebi koristili uređaje -trošila vode.

dragan pita: kako se obračunava mjesečni udjel suvlasnika u tzv. "režijama" (napr. struja i čičćenje na stubištu) po članu obitelji ili po stanu (21.5.2010)

Na temelju udjela u vlasništvu. Ako imete index 100, 1 (jedan)je jedinica po m/2 površine. Vaš stan ima 3o m/2, imate 30 jedinica i plaćate 30% zajedničkih troškova i t.d.

Igor pita: Poštovani,

kakva je situacija kad pravi vlasnik stana nije uknjižio svoje vlasništvo u gruntovnici i ne želi plaćati pričuvu? Na koji način mora se dokazati da je on pravi vlasnik stana i obveznik plaćanja pričuve, a ne osoba koja je upisana u vlasničkom listu?

Hvala i pozdrav! (19.5.2010)

Ako sud prihati to su izjave svjedoka. To je jedan nedostatak u Zakonu o vlasništvu i drugim stvarnim pravima.

Igor pita: Poštovani,

U našoj zgradi u tijeku je sanacija fasade.
Zgrada ima 27 stanova, a izvođač radova je izabran od strane predstavnika stanara i upraviteljske tvrtke, a da nije održan sastanak SVIH stanara, već je poziv upućen samo petorici stanara koji su izabrali tog izvođača.
Mišljenja sam da je ponuđena cijena previsoka, pa me zanima da li bi svi stanari trebali dobiti ponude i troškovnik na uvid prije izbora izvođača, te na koji način mogu utjecati na eventualno zaustavljanje radova i osporavanje tog izvođača?

Isto tako me zanima da li je potrebna suglasnost SVIH stanara u vezi postavljanja antene mobilnog operatera i ugovaranja naknade za njeno postavljanje ??
sa poštovanjem,

Igor Bjeliš (19.5.2010)

To su primjeri koji govore da nismo svjesni svojih prava i obaveza. Svaki suvlasnik mora biti upoznat sa svim uvjetima pod kojima se ulaže novac od pričuve. Normalno je da svi teško mogu biti jednoglasni u donošenju odluka,ali zato je zakonodavac kazao da se za vaše pitanje odlučuje prihvatanjem od strane nadpolovične većine po udjelu u vlasništvu. Vi imate predstavnika koji je dobio ovlasti za ovjere odluka i drugih akata koji se donose u vašem interesu. Ako ovjeri ili potpiše za vaš štetne odluke, a naročito ako njisu donesene na zakonit način, možete protiv istog podnijeti prijavu nadležnom sudu za zahtjevom za nadoknadu štete prouzrokovane štetnim sklapanjem ugovora ili nekom drugom radnjom.

Anja pita: Poštovani,
Molim za informaciju da li je dozvoljeno vršiti kompenzacije sa dugovanjem sredstava pričuve?
Ukoliko je dozvoljeno na kakav trošak se kompenzacija može odnositi (redovna ili izvanredna uprava)?
Koliki postotak suglasnosti suvlasnika je potreban za odobrenje kompenzacije i gdje je to regulirano? Ukoliko je na računu već naveden iznos PDV-a koji je tvrtka već sebi odbila, da li na kompenzaciji može biti iznova naveden PDV?
Radi se o tvrtki koja je u dužna uplate u sredstva pričuve i u ovom slučaju se javlja kao dobavljač.
Hvala. (8.5.2010)

Suvlasnicimogu donijeti razne odluke između ostalog i za kompenzaciju. Međutim, nije primjereno da se vrši za nastali dug. Kompenzacija je prihvatljiva kad neki suvlasnik o svom trošku na jednostavniji način riješi problem koji je obveza zajednice.Na primjer, zahvat na zajedničkoj infrastrukturi koja je u njegovom posebnom djelu.
Kompenzacija je ipak bolje riješenje nego prisilna naplata sudskim putem.
Takva pitanja nisu regulirana nikakvim pripisima,nema unaprijed određenih pravila,već se riješavaju dogovorno između suvlasnika.

Boris pita: Postovani,

Stanujem u zgradi koja je u minusu nekih 10 000 kn. Kako je doslo do ostecenja krova gdje vlaga i voda za vrijeme kisnog perioda se priblizava struji u stubistu zgrade ali i u mom stanu firma koja odrzava zgradu ne zeli napraviti hitnu intervenciju zbog minusa. KOja su nasa prava i da li firma koja odrzava zgradu treba istu odrzavati neovisno o minusu? Njihovo je stajaliste da se stvari ne trebaju sanirati dok stvarno nije problem sto je po meni besmisleno jer ce tako troskovi biti puno veci naknadno. (5.5.2010)

Suvlasnici osiguravaju financijska sredstva za održavanje zgrade. Drugi nitko to nije dužan. Ako nema voljnog odlučivanja, izvršitelje može odrediti sud i to ponovno na trošak suvlasnika.Tad dolazi do prisilne naplate troškova. Zanči, dok je vrijeme pobrinite se za novac i rješavajte problem.

Nada pita: Kolika može biti minimalna a koliko maksimalna naknada za održavanje zgrade. Ja sam u svojoj zgradi od 11 stanova i 1 lokala predstavnik stanara i vec tri godine radim volonterski. pa me zanima kako se to i koliko moze naplatiti?
S poštovanjem (5.5.2010)

O visini naknade se određuje međuvlasničkim ugovoro temeljem odluke suvlasnika.

Ivica pita: Poštovani,

zanima me da li iz sredstava zajedničke pričuve imamo pravo zahtijevati sanaciju stropa u kupaonici, koji je oštećen nakon što je susjedima iznad nas procirula cijev ili odvod u kupaonici usred tuširanja? Njihov problem je riješen hitnom intervencijom iz sredstava pričuve, dok je nama ostao potpuno flekav strop sa kojeg otpada boja.

Zahvaljujem.
Lijep pozdrav! (3.5.2010)

Da. Posljedice štetnog događaja moraju se otkloniti sredstvima pričuve ili preko plice osiguranja. To dobro znavaš upravitelj!

Petar pita: Kao predstavnika suvlasnika zanima me kako iznajmiti firmi zajednički prostor.
Radi se o garsonjeri koja se nalazi u našem ulazu. Kao zgrada nemamo OIB te prema tome ne možemo primati uplate na naš račun. Imamo upravitelja na koga bi mogla ići uplata u pričuvu. s kim se sklapa ugovor? Što je s porezom? Koliko pripada upravitelju? Unaprijed hvala na odgovoru. (29.4.2010)

Na problem OIB-a stambenih zgrada smo već ukazali. Očekujemo odgovor resornog ministarstva. To tada, ostaje mogućnost da se to pitanje rijeršava preko OIB-a upravitelja.

ana pita: Zanima me da li ja mogu zvati policiju ukoliko susjed ispod mene cijeli dan busi,rusi zidove i vadi zice,da barem prestane s radovima od 14 do 17 sati, jer imam tesko bolesnu majku koja nocu ne spava dobro a i samoj mi treba malo mira buduci sam studentica i nemoguce mi je ucit uz takvu buku? (29.4.2010)

Naravno da se možete obratiti policiji koja će procjeniti mogućnost poduzimanja zakonskih mjera. Osim toga možete podnijeti i tužbu redovnom sudu.

Petar pita: Poštovanje,
zamolio bih informaciju da li je pravno utemeljeno da se međuvlasničkim ugovorom odredi plaćanje pričuve u određenom iznosu/m2 stana plus naknada ovlaštenoj osobi u fiksnom iznosu po stanu bez obzira na kvadraturu. To znači da svaki vlasnik stana, bez obzira koliki stan imao u vlasništvu jednako pridonosi za naknadu ovlaštenoj osobi.
(29.4.2010)

Naknada predstavniku se određuje odlukom suvlasnika. Logično je da se trošak po pojedinomsuvlasniku određuje temeljem udjela u vlasništvu.Drugi model je nepravedan.

zdravko pita: zanima nas dali investitor zgrade može ostaviti sebi za pravo da raspolaže s fasadom i na njoj stavlja reklame i jumbo plakate. (28.4.2010)

Ne! Sada suvlasnici odlučuju o svemu pa i o najmu fasade za reklame.Ako je investitor još vlasnik nekih djelova (isključivo prostorija jer ne može biti vlasnik fasade i krova) on odlučuje samo na temelji prava proizašlog iz idealnog udjela u vlasništvu.

 



NAJČITANIJE

ZUOZ - savjetovanje za predstavnike JLS na području PGŽ

ZUOZ - savjetovanje za predstavnike JLS na području PGŽ

Predjsednik Hrvatske udruge stanara i suvlasnika zgrada izv. prof. dr. sc. Dejan Bodul, dipl. iur. održao predavanje o novinama koje donosi novi Zakon o zgradama.
KONFERENCIJA

KONFERENCIJA "BOLJA ENERGIJA"

"Bolja energija", konferancija o održivoj ekonomiji u organizaciji 24 sata.
140 godina liburnijskih voda

140 godina liburnijskih voda

140 godina vodoopskrbe i 120 godina odvodnje liburnijske rivijere.

Zaključci s konferencije o sigurnosti, zaštiti okoiša i energetskoj učinkovitosti

22.rujna 2016. godine u Rijeci je održana konferencija na temu stanovanja. Konferenciju su organizirali Hrvatska udruga stanara i suvlasnika zgrada i Udruga gradova u Republici Hrvatskoj pod pokrovit

Zaključak ustavnog suda o Zakonu o energetskoj učinkovitosti

Koliko treba potpisa stanara za obnovu? Ustavni sud ukinuo apsurdno i neprovedivo pravilo

Pitanja i odgovori

I dalje se učestalo ponavljaju ista ili slična pitanja.Molimo da u već objavljenima potražite odgovor na vaše pitanje jer ne stižemo na sva pravodobno odgovoriti
Vodič s korisnim savjetima za sigurno, kvalitetno i ekonomično stanovanje

Vodič s korisnim savjetima za sigurno, kvalitetno i ekonomično stanovanje

Zbog ubrzanog razvoja događaja vezanih za upravljanje, održavanje i razvijanje ukupnih odnosa u zgradama i zajednici, općenito, objavljujemo cjelokupan sadržaj Vodiča u originalnom izdanju.


NOVA INICIJATIVA

(Objavljeno 27.1.2013)

Nova inicijativa je pokrenuta na nacionalnoj razini i nadamo se da će se konačno pokrenuti ovo značajno društveo pitanje.

INICIJATIVA ZA DONOŠENJE STAMBENOG ZAKONA I IZMJENE U ZAKONU O VLASNIŠTVU I DRUGIM STVARNIM PRAVIMA.Objavljeno na ovom portalu 2009.g.

Udruga stanara i Hrvatsko pravničko društvo Rijeka pokrenuli su inicijativu za donošenje Zakona o stanovanju i promjene u Zakonu o vlasništvu i drugim stvarnim pravima. MOLIMO DA PROČITATE DO KRAJA I

NUŽNE PROMJENE POSTOJEĆIH PROPISA

Više godina pokušavamo ukazati na nužnost promjena u Zakonu o vlasništvu i drugim stvarnim pravima, Uredbi o održavanju zgrada i donošenja Zakona o stanovanju.

Ova internet stranica koristi kolačiće (tzv. cookies) za pružanje boljeg korisničkog iskustva i funkcionalnosti. Saznaj više